close
تبلیغات در اینترنت
شبهات مربوط به مراسم خرافاتیِ قمه زنی
آیت الله العظمی نایینی و تایید آن توسط آیه الله العظمی حکیم، مرعشی نجفی، اراکی، وحید خراسانی، سیستانی، سید مصطفی خوانساری، شیخ عبدالکریم حائری و ...، قمه زنی
مطالب مربوط
نظر آیت الله وحیدخراسانی در مورد قمه زنی چیست؟
آیت الله العظمی وحید خراسانی: لعن علنی و قمه زنی جایز نیست + فیلم
تحریف زدایی از شخصیت عاشورایی زینب سلام الله علیها
دانلود مستند شفاعت یا شکایت 1 و 2 و 3 با کیفیت بالا (فدایی دو ارباب)
صادق شیرازی: هر کس قمه نزند جهنمی است! (فدایی دو ارباب)
مزدوران قمه کش!
تفاوت شیعه ی آل سعود و شیعه ی مولا امیر المومنین علی (ع)
قمه زنی را انگلیسی ها بین عزاداران پخش کردند
مستند دست پنهان در مورد مراسم خرافاتی قمه زنی
حکم شرعی قمه زنی از منظر امام خمینی (ره)
شبهات مربوط به مراسم خرافاتیِ قمه زنی

http://www.8pic.ir/images/6rxkb6ejqqrkzpaq3q23.jpg

سوال: می‌گویند مراجعی چون آیت الله العظمی نایینی و تایید آن توسط آیه الله العظمی حکیم، مرعشی نجفی، اراکی، وحید خراسانی، سیستانی، سید مصطفی خوانساری، شیخ عبدالکریم حائری و ...، قمه زنی را واجب و یا مستحب گفته‌اند! آیا درست است؟ پاسخ چیست؟

پاسخ: اولاً که دروغ می‌گویند، هیچ مرجعی تا کنون قمه‌زنی را واجب یا مستحب بیان ننموده است. ثانیاً لازم است به نکات و فتاوای ذیل توجه شود:

رویداد کامل متن در ادامه مطلب

الف – قبلاً در مورد اصل موضوع «قمه زنی» توضحیاتی درج شد که خوب است مطالعه نمایید (1).

ب – یقین بدانید اغلب کسانی که این بحث‌ها را شایع می‌کنند، نه قمه زدن را قبول دارند و نه اساساً مرجعیت و فتوا را وقعی می‌نهند، بلکه فقط به تناسب هر برهه و ایامی، جوّی برای بحث، جدل و خدشه دار کردن و در نهایت ضد تبلیغ و تفرقه ایجاد می‌کنند.

ج – اگر کسی اهل فقه اسلام باشد یا دست کم اگر قائل نیست، بدان آگاه باشد، می‌داند که تقلید فقط از مجتهد زنده جایز است و بقای بر میت نیز با اجازه مجتهد زنده صورت می‌گیرد. پس به فرض که مرجعی در نیم یا یک قرن پیش یا حتی ده سال یا دو روز پیش، امری را جایز شمرده باشند (نه واجب، مستحب یا حرام)، هیچ کاربردی برای امروز ندارد. و اساساً یکی از حکمت‌های مرجعیت و تقلید از مجتهد زنده این است که در این گونه اموری که حادث می‌شود، با توجه به شرایط فتوا دهد.

د - همان طور که بیان شد، چه در گذشته و چه حال، هیچ یک از مراجع وجوب یا استحباب قمه زنی را بیان نداشته اند که اگر قائل به وجوب یا استحباب آن بودند، اول خودشان آن را انجام می‌دادند. در مورد دروغ‌هایی که به مراجع بسته‌اند، آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی، بیش از دیگران هدف بوده‌اند. آیت الله العظمی وحید خراسانی خود در این باره می‌گویند: «تاكنون آنچه درباره حفظ شعایر حسینی گفته‌ام راجع به قمه‌زنی نبوده است». ایشان هم چنین افزودند: «راجع به قمه‌زنی من اصلاً حرفی نزدم، مطالب من ناظر به قمه زدن نیست، در برخی مجامع فقهی، كلام من مطرح و تحریف شده است؛ هیچ كس هم دفاع نكرده است، من این را نگفتم و تحریف شده است.»

http://www.8pic.ir/images/bgzffee99buoan2o1c1d.jpg

فتاوای مراجع تقلید:

حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره): در وضع کنونی قمه نزنند.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره): ازهرعملی كه باعث وهن به تشیع می شود باید پرهیز نمود.

مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)‌: توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اكثر نقاط جهان پیدا شده است و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، شناخته می‌شود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است،‌ لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ به گونه‌ای عمل ‌شود، كه موجب گرایش بیشتر و علاقه‌مندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش، و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است، شیعیان علاقه‌مند به مكتب امام حسین ـ علیه‌السلام ـ از آن خود‌داری نمایند؛ و چنان چه در این مورد، نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

آیت الله‌العظمی الامام خامنه‌ای(حفظه الله التعالی): در مورد قمه زنی علنی یا حتی مخفی: قمه زنى علاوه بر این كه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان‌هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شكل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنابر این در هیچ حالتى جایز نیست. (رساله اجوبه، سوال 1461)

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله): برای حفظ شعائر حسینی، باید از ورود بدعت‌ها و كارهای خلاف به نام عزاداری، جلوگیری كرد (دقت شود که ایشان نه تنها جایز نمی‌دانند، بلکه می‌فرمایند باید جلوگیری کرد) و نیز می‌فرمایند: «موضوع، حكم وجوب حفظ شعائر حسینی(ع) است. این كارهای خلاف، بدعت است.  »

آیت الله العظمی سیستانی(مدظله): باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود‌.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله): قمه زنی قطعاً حرام است و باید از انجام اعمالی که موجب وهن مذهب و یا آسیب به بدن می‌شود اجتناب کرد‌.

آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله): قمه زدن اشکال دارد. - عزاداران محترم و متعهد به جای این که قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می‌باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . خداوند توفیق بیشتر برای پیمودن این راه به همه ی مسلمانان عنایت بفرماید.

آیت الله العظمی جوادی آملی(مدظله): چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.

آیة الله العظمی سید كاظم حائری(مدظله): خرافاتی مانند قمه‏ زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.

نویسنده : | تاریخ ارسال: سه شنبه 06 آبان 1393 ساعت: 0:51قبل از ظهر |تعداد بازدید : 151
دیدگاههای این مطلب
yousef
1393/8/10|23:33
بسم الله الرحمن الرحیم
از جمله علمای اعلام و فقها و مراجع عالی مقام شیعه مرحوم آیه الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی اعلی الله مقامه الشریف می باشد که از تلامذه درس فقهای عالیقدری مانند میرزا محمد حسن و میرزا محمد تقی شیرازی و شیخ فضل الله نوری و سید فشارکی اعلی الله درجاتهم در حوزه علمیه سامرا بوده اند ضمنا قبل از مهاجرت به قم چند سالی در اراک اقامت داشته و حوزه علمیه ای را در آن شهر تاسیس نموده و سپس به شهر مقدس قم مهاجرت فرموده و حوزه علمیه قم را تاسیس فرموده و تا پایان عمر در آن حوزه کرسی تدریس داشته اند و فقهای عالیمقامی را به جامعه تشیع تحویل داده اند.

از این مرجع و فقیه عالیقدر فتوایی درباره جواز قمه زدن در عاشورای حسینی صادر کردیده که در صفحه ۱۷۶ رساله عملیه ایشان به نام منتخب المسائل که در سال ۱۳۴۳ هجری قمری در مطبعه علمی تهران به چاپ رسیده درج شده است و جمعی از علمای اعلام و فقهای عظام و مراجع عالیقدر آن را تائید و امضا نموده اند.

برای اطلاع خوانندگان محترم خاصه علاقمندان به عزاداری سنتی ابتدا فتوای ایشان را ذکر نموده و سپس فتاوای فقهایی که آن را تائید و امضا فرموده اند ذکر مینمائیم.
فتوای آیة الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری قدس سره
سوال : تیغ زدن شخص به سرش روز عاشورا جایز است یا نه ؟

جواب : در صورتی که مضر به نفس نباشد جایز است.*

* در صفحه ۱۷۶ رساله عملیه ایشان به نام منتخب المسائل که در مطبعة علمی تهران سنه 1343 قمری بچاپ رسیده است.

بخشی از یک فتوای دیگر آیة الله العظمی حائری قدس سره :

و اما قمه زدنها ، پس اگر زیان به حال فاعل (قطع عضو یا نقص عضو) آن ندارد بأس و باكی بر آن نیست ، و سزاوار نباشد کسی از آن جلوگیری و منع کند .


منتظر جوابتم اول تحقیق کن بعد جواب بده
پاسخ :
بنده در متون مطلبم هم ذکر کردم:
اگر کسی اهل فقه اسلام باشد یا دست کم اگر قائل نیست، بدان آگاه باشد، می‌داند که تقلید فقط از مجتهد زنده جایز است و بقای بر میت نیز با اجازه مجتهد زنده صورت می‌گیرد. پس به فرض که مرجعی در نیم یا یک قرن پیش یا حتی ده سال یا دو روز پیش، امری را جایز شمرده باشند (نه واجب، مستحب یا حرام)، هیچ کاربردی برای امروز ندارد. و اساساً یکی از حکمت‌های مرجعیت و تقلید از مجتهد زنده این است که در این گونه اموری که حادث می‌شود، با توجه به شرایط فتوا دهد.

ابتدا برای ما اثبات کنید و مستند کنید این فتاوارو!!!

نشونمون بدید!! خواهشاً دست خط نشون ندید!!!

بر فرض مثال که فتوایی که گفتی درست باشه!! امّا کمی تفکر و تعقل رو فتواها میتونید به حقیقت پی ببرید!!!

حاج شیخ عبدالکریم حائری قدس سره فرمودند: در صورتی که مضر به نفس نباشد جایز است. ، خب آیا قمه زنی ای که در حال حاضر صورت میگیره، مضر برای بدن نیست؟

یارو باید قمه ی پلاستیکی به دستش بگیره تا به بدنش آسیب نرسونه!!!

تامل رو فتواها خیلی خوب چیزیه!!!

قمه زنی امروزه هم باعث وهن مذهبه و هم باعث آسیب رساندن به بدن می شود!!!

جناب یوسف خان، شما بهم بگو مرجع تقلیدت چه کسیست؟

بی صبرانه منتظر جواب شما هستم!!!
yousef
1393/8/10|23:31
دوستان خواهشمندیم با عقل ناقصتان نظریه ندهید. عقل کل یعنی عشق
ایا قربانی شدن اسماعیل در راه خدا کار عقلانیست؟ کار عشق است
ایا زیر تانک رفتن شهید حسین فهمیده کار عقلانیست؟ کارعشق است
ایا به صدای قلب قمه زنان در روز عاشوراگوش کرده اید اگر گوش کرده باشید این صدا رامیدهد( یاحسین (ع)کاش عاشورا درکربلابودم واین خون که هیچ جان ناقابلم را قربانی شش ماهه ات میکردم )
برادران وخواهران گرامی قمه زدن یعنی امضای عشق باخون ... خون هم بخشی از اعضای بدن حساب میشود یعنی قمه زن ازعضوبدنش میگذرد.وکسی که در راه خداازعضو بدنش بگذرد از کل بدنش هم میگذرد این یعنی ایمان امضا شده با خون .نه ایمان تظاهربا کت و شلوار .وایمان امضا شده با خون یعنی نقطه قوت اسلام . دشمن هم دقیقا از این نقطه در وحشت است نه چیز دیگر .وماشیعیان سعادت بزرگ را شهادت درراه خدا ودینمان میدانیم با جشم باز به مساله بنگرید عوض اینکه بیاییم این نقطه را تقویت کنیم ان قمه زنی که به قول شما (من که ندیده ام )تکلیف نمیداند ارشاد کنیم. ره روان نهضت امام حسین (ع)باشیم .خرده گیری میکنیم .خوب اگرکسی بدست شما قمه دادقبول نکن .لااقل به ما توهین هم نکن ما به اندازه کافی دشمن خارجی داریم بگذار مسخره کنند.خودشان میدانند که مسخره مال خودانهاست ناموسشان را لخت مادرزاد تو کوچه وبازارول کرده اندپدر بچه هایشان معلوم نیست کیه .هزاران خانه زنا راه انداختند. علنی شرب خمر وقماروالات لهو ولهب همجنس بازی و کشت کشتار مظلومان وهزاران کوفت وزهر مار دیگه که لازم به ذکر نیست .اجازه ندهید تیرشان به هدف بخورد من باید انها را مسخره کنم .باید حرف و طعنه یک مشت کسانی که انسان نیستند برایمان مهم نباشد (ایت ال...بهجت)میفرم ایند انسان اگر گوش شنوا داشته باشد از در ودیوار حرف میشنود والا راهنمایی خود پیغمبر (ص) هم کاری نیست . اینها ادم بشو نیستند .امامی که بخاطر من مسلمان از همه چیزش گذشت که اسلام امروز زنده باشد انصاف است خونم ناپاکم را ازش دریغ کنم.
کربلا در کربلا می ماند اگر ذینب نبود
ميزنم تا زنده ام بى واهمه ............... .روز عاشورا به روى سر قمه
مطلبى حك بر در اين مكتب است......... مرجع تقليد عالم ذينب(س)است
التماس دعا
پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم

اولاً ادبت رو از همون اول نشون دادی، عقل ناقص من دارم یا شما؟

آخه قربانی کردن حضرت اسماعیل (ع) و شهید شدن شهید فهمیده چه ربطی به قمه زنی داره؟

آره روز عاشورا رو خدشه دار کردن قمه زنان، عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) رو خدشه دار کردن!!!

آخه کدوم یک از امامان معصوم (علیهم السّلام) قمه زدند و یا تاکیید به قمه زنی کردند؟ کدوم یک از علمامون قمه زدند، حتی اون مرجعیت ساختگی و مزدور دشمن هم یکبار قمه نزده!!!

شما تا به حال این روایت رو شنیدید؟ : عَنِ ابنِ مَسعُود، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللّٰه (ص): لَيسَ مِنَّا مَن ضَرَبَ الخُدُودَ وَ شَقَّ الجُيُوبَ؛ «بحار الانوار ج 82 ص 93»
رسول خدا (ص) فرمود: كسى كه بر گونه هايش بزند و يقه اش را پاره كند از ما نيست.

یا این روایت: عَن جَابِرٍ عَن أَبِي جَعفَر (ع)، قَال: قُلتُ لَهُ مَا الجَزَعُ؟ قَالَ: أَشَدُّ الجَزَعِ الصُّرَاخُ بِالوَيلِ وَ العَوِيلِ وَ لَطمُ الوَجهِ وَ الصَّدرِ وَ جَزُّ الشَّعرِ مِنَ النَّوَاصِي « وسائل‌الشيعه، ج 3، ص 271. »؛

از امام باقر (ع) سؤال كردم كه جزع چيست؟ ايشان فرمودند: بدترين نوع جزع داد و فرياد كردن و واويلا گفتن و ضربه زدن به صورت و سينه و كندن موهاى پيشانى است.


حال بدون اینکه مکتب اهل بیت (علیهم السّلام) رو در نظر بگیرید، سلیقه ای هر کاری که دلتون خواست انجام میدهید؟

در بسیاری از روایات و آیات آمده است که انسان نباید به بدن خود آسیب نرساند!!!

خداوند فرمود: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا... لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحيماً (سوره نساء آیه 29) یعنی: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! ... خودكشى نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است.
و در جای دیگر میفرمایند: ...لَا تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلىَ التهَّْلُكَةِ (بقره آيه 195) خود را به دست خود به هلاكت نيفكنيد.

این ایمانی که شما تعریف کردی، ایمان جدیدیست؟
ینی نعوذ بالله خدای متعال اشتباه کرده است که فرمودند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ ‏إِيماناً;( انفال / 2) مؤمنان، همان كسانى اند كه چون خدا ياد شود دل هايشان بلرزد، و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ‏ايمانشان بيفزايد.‏


در روایتی آمده است که: اِنَّ اللّهَ عَزّوَجَلَّ وَضَعَ الاْيمانَ عَلى سَبْعَةِ ‏أَسْهُم عَلَى البِرِّ و الصِّدْقِ وَ اليَقينِ وَ الرَّضا وَ الْوَفاءِ وَ الْعِلْمِ وَ الْحِلْمِ ثُمَّ قَسَّمَ ذلِكَ بَيْنَ النّاسِ ... وَقَسَّمَ ‏لِبَعْضِ النّاسِ السَّهْمَ وَلِبَعْض السَّهْمَيْنَ وَلِبَعْض الثَّلاثَةَ ... ثُمَّ قالَ لاتَحْمِلوا عَلى صاحِب السَّهْمِ سَهْمَيْنِ وَلا عَلى ‏صاحِبَ السَّهْمَيْنِ ثَلاثَةً فَتَبْهَظوهُمْ ثُمَّ قالَ كَذلِكَ حَتّى اِنْتَهى اِلَى السَّبْعَةِ;( همان، روايت 1) خداى عز و جل ايمان را هفت ‏سهم كرده است: نيكى، راستى، يقين، رضا، وفا، علم و بردبارى. سپس آن را بين مردم تقسيم كرد... و به ‏برخى يك سهم، به برخى دو سهم و به برخى سه سهم داد... سپس امام صادق(عليه السلام) ‏فرمودند: پس بار نكنيد بر كسى كه يك سهم از ايمان را دارد آنچه را كه در حدّ كسى است كه دو سهم از ‏آن را دارد، و بر آن كس كه دو ‏‎سهم دارد آنچه را كه در حدّ كسى است كه سه سهم دارد; كه بر آنها گران خواهد ‏آمد (و آن بار را تحمل نخواهند كرد). سپس حضرت به همين ترتيب اين مطلب را تا سهم هفتم تكرار ‏كردند.‏

این آیه به قمه زنان اشاره میکند: «الَّذِينَ قالُوا آمَنَّا بِأَفْواهِهِمْ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ (المائدة : 41 )كسانى كه به زبان گفتند ايمان آورديم، ليكن دلهاشان ايمان نياورده است»
شماها خیال میکنید کارتون درسته، در صورتی که دارین ضربه به دین مبین اسلام و دین محبت و مهربانی میزنید!!!

توهین ما چه بوده که میگی به ما توهین نکن؟

آخه چرا انقدر بدون تفکر و بدون تعقل صحبت میکنید؟ کدوم یک از امامان معصوم (علیهم السّلام) فرمودند بروید اعمالی انجام دهید که غیر شیعه ببینند و وحشت کنند از مذهبتون و از مذهبتون دوری کنند؟
خداییش مکتب اهل بیت (علیهم السّلام) اینطوری بوده؟

از تمسخر دشمنان بگذریم به خاطر مراسم خرافیتون، اگر یک غیر شیعه بخواهد در مورد شیعه در اینترنت جستجو کند، با تصاویر وحشتناک و خشن قمه زنی روبرو خواهد شد که موجب دوری او از مذهب بر حق تشیع میشود!!!

آیا امامان معصوم (علیهم السّلام) فرمودند مردم رو از مذهبمون دور کنید؟

امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «یَا مَعْشَرَ الشِّیعَةِ! إِنَّکُمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إِلَیْنَا کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لَاتَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً ؛ ای گروه شیعه! شمایید که به ما منسوبید؛ برای ما زینت باشید نه مایه ی ننگ و عار. (علی بن حسن بن فضل طبرسی، مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، ص۱۳۴، ح۳۱۱ و بحار الأنوار، ج۸۵، ص۱۱۹)

قمه زنی باعث زینت ائمه ی اطهار (ع) هست یا ننگ و عار؟

ای کاش میفهمیدید که چگونه مذهبمون رو دارین تخریب میکنین!! برین تو گوگل سرچ کنین «Shia Muslim» ، اونوقت نتیجه کارهاتون رو میفهمید!!!
پاسخ : راستی، اون شعر من در آوردی ای که گفتی، اولاً حضرت ذینب (س) نه، حضرت زینب (س)، شما حتی بلد نیستی نام عمه جان مارو به درستی بنویسی!!

دوماً آیا حضرت زینب (س) مرجع تقلید بودن؟ پس امام سجاد (س) [امام زمان حضرت زینب (س) ] اونجا چه کاره بودند؟ آیا می شود که انسان از امام زمان خود پیشی بگیرد؟

به ما بگویید مگر حضرت زینب (س) چه گفته اند و یا چه کار کرده اند که میگویی مرجع تقلیدت حضرت زینب (س) هست؟

نکنه افسانه ی کوبیدن سر حضرت زینب (س) به محمل رو میگی؟

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
  • موضوعات CATEGORIES2

  • مطالب پر بازدید Viewed Articles

    پست ثابت بازدید : 2269
  • خبرنامه MailForm


  • آرشیو ماهانه Monthly Archive

  • صفحات اضافی Static Pages

  • لیست کاربران Users List

  • پیوندها Links

  • پیوندهای روزانه Link Dump

  • اعضای آنلاین Online Users